Voorbeeldprojecten

Wij steunen projecten die jongeren verder helpen, bijvoorbeeld als zij in geestelijke nood zijn. Met voorbeelden laten we je zien welk soort aanvragen we kunnen honoreren. Vind je dat jouw project jongeren tot steun is? Doe dan je aanvraag via de scan.

Voorbeeldproject: film ‘Waarom bleef je niet voor mij?’

Kinderen die een ouder verliezen door zelfdoding kunnen daar moeilijk over praten. Ze leggen de schuldvraag bij zichzelf, worstelen met hun verdriet en zijn bang de andere ouder ook kwijt te raken. Dat merkte ook Milou (29) toen haar moeder tien jaar geleden zelfmoord pleegde.

Milou maakte een film om lotgenoten, nabestaanden en anderen bewust te maken van de taboes rond zelfmoord door ouders. In haar documentaire ‘Waarom bleef je niet voor mij?’ praat ze met vier jonge kinderen die net een ouder zijn verloren door zelfdoding.

Rouwexperts vinden de documentaire van Milou taboedoorbrekend. Wij denken dat Milou met haar film jongeren in geestelijke nood verder helpt. Daarom zouden wij haar subsidieaanvraag zeker overwegen.

Meer zien?

Bekijk hier de documentaire van Milou.

Voorbeeldproject: Ruben Ironman 2019

Ruben (22) verloor Jochem, een van zijn beste vrienden aan depressie. Jochem stapte in 2016 uit het leven. Ruben besloot in 2019 geld in te zamelen voor de stichting Grip op je Dip door deel te nemen aan de “Iron man” triatlon in Bolton – Engeland.

Zijn sportieve prestatie is bijzonder: 3,8 km zwemmen, 180 kilometer fietsen en vervolgens 42,2 kilometer hardlopen. Ruben gaat deze uitdaging aan voor Jochem en vertelt: “Jochem was een van mijn beste vrienden. Zijn dood heeft mij laten zien wat een rotziekte depressie is. Het is een stoornis die erg lastig is om te begrijpen en vaak niet opvalt in je omgeving.
Stichting Grip op je Dip helpt jongeren met depressieklachten. Depressie is lastig alleen te overwinnen, daarom biedt de stichting groepstherapie en persoonlijke begeleiding aan jongeren. Voor Jochem is het helaas te laat, maar samen kunnen we jongeren met depressieklachten en/of zelfmoordgedachten hierdoor in de toekomst beter helpen.”

Ruben doet via Instagram en Facebook verslag van zijn voorbereidingen en fondsenwerving voor Stichting Grip op je Dip. Hij vertelt dat donaties bedoeld zijn om in samenwerking met 113 Zelfmoordpreventie en Grip op je Dip een chatcursus te ontwikkelen voor jongeren die zelfmoordgedachten hebben. Hij laat duidelijk zien hoeveel geld er nodig is en waaraan het besteed zal worden.
Een subsidieverzoek van Ruben zouden wij ook zeer serieus overwegen.

Meer zien?

Bekijk de website van Ruben en lees hier hoe hij finishte en hoeveel geld hij uiteindelijk ophaalde.